יום ראשון, 1 ביוני 2014

משהו אש

ביום שני האחרון חגגנו את יום הזכרון (Memorial Day) האמריקאי. מאחר שהאמריקאים מברכים זה את זה בברכת "יום זיכרון שמח", אני מרשה לעצמי להשתמש בפועל "חגגנו". הדרך בה אנחנו (הישראלים) מתמודדים עם יום הזיכרון שלנו שונה מאוד מהדרך בה הם (האמריקאים) מתמודדים עם יום הזיכרון שלהם.

הלכנו לרחוב הראשי לראות את מצעד יום הזיכרון. בראש המצעד נוסעת מכונית משטרה, לאחריה צועדים שישה חיילים משוחררים (veterans) לבושים במיטב מדיהם הצבאיים, כורעים תחת נטל המדליות, ונושאים בגאווה דגלים ורובים. אחריהם מזדחלות שלוש מכוניות "ענתיקה" ובתוכן עוד חיילים משוחררים. את החלק הקדמי של המצעד חותמת תיזמורת בית הספר התיכון. הדבוקה הקידמית עוצרת ליד אנדרטת הזיכון, אחד הילדים מהתיזמורת מנגן בחצוצרה תרועת אבל (taps), אחד החיילים המשוחררים מניח זר ליד האנדרטה, ובזה מסתיים פרק "הזיכרון" שבמצעד. התיזמורת (במה שייקרא אצלינו "במעבר חד" ובמה שנחשב אצלם "באופן טבעי") עוברת לנגן שירי לכת קצביים, וחבורת החוד ממשיכה בדרכה.

המשכו של המצעד הוא אוסף אקלקטי של משלחות ממוסדות שונים ומשונים - מועדון חתירה, מועדון צופים, מועדון בייסבול, צער בעלי חיים, תיזמורת נוספת, ועוד מספר משלחות בלתי מזוהות, שהיו עסוקות בהשלכת סוכריות לעבר הקהל. את המצעד חתם הכוח המקומי של מכבי האש. מדובר בכוח שכולל שש מכוניות כיבוי. אם זיכרוני אינו בוגד בי, מדובר בכוח כיבוי שמשתווה בגודלו לזה של כוח הכיבוי (וההצלה, כמובן) שמשרת את כפר סבא ורעננה. בעוד שכוח הכיבוי "שלנו" (שמורכב רובו ככולו ממתנדבים) עוסק בעיקר בשטיפת מכוניות הכיבוי, הרי שכוח הכיבוי של גלזגו (Glasgow) שבסקוטלנד היה עסוק מאוד השבוע.

בשעות הצהריים של יום שישי שעבר ניצתה אש במרתף של בית הספר לאומנות של גלזגו. תוך זמן קצר התפשטה השריפה בכל האגף המערבי של בית הספר, ובכלל זה בספריה ובמסדרון המחבר את שני האגפים - The Hen Run. כוחות הכיבוי המקומיים השתלטו על השריפה בשעות הערב.


הספריה (בימים טובים יותר)
בית הספר נוסד בשנת 1845, ועבר למשכנו הנוכחי בשנת 1909. את הבניין תיכנן Charles Rennie Mackintosh. מקינטוש (1868 - 1928) היה ארכיטקט, ומעצב רב תחומי. הוא היה הנציג הבולט בבריטניה של התנועה הפוסט-מודרנית ותנועת הארט-נובו. מקינוטש היה בין הדמויות המשפיעות ביותר על עולם העיצוב הבריטי והאירופאי. קצת על האיש ופועלו כתבתי באחת הרשומות הקודמות. מבנה בית הספר נחשב לפנינה ארכיטקטונית ועיצובית. הספריה, המשופעת ברהיטים יחודיים בעיצובו של מקינטוש, נחשבת ליחידה ומיוחדת.

החדשות הטובות: כ - 90% מהמבנה שרדו את השריפה, וכ - 70% מתכולת המבנה לא נפגעה. החדשות הרעות: הספריה נשרפה כליל. חלק לא מבוטל מתערוכת הסיום של הבוגרים, שהייתה בשלבי הכנה מתקדמים, נשרף אף הוא.

ביום שישי האחרון החלו עבודות השיקום במבנה. סגל בית הספר, סטודנטים, אנשי Historic Scotland, ומתנדבים החלו לפנות את תכולת המבנה. עד עתה נאספו כבר תרומות בסך 70,000 ליש"ט לצורך שיקום המבנה. בשלב זה לא ברור האם וכיצד תשוחזר הספריה.

ובמעבר חד - חד שבועות שמח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה