יום ראשון, 24 בפברואר 2013

ט(מ)בורו של עולם

הבה נזכר בשיר הילדים האהוב של ביאליק - מקהלת נוגנים

יוֹסִי בַּכִּנּוֹר,
פֵּסִי בַּתֹּף,
משֶׁה בַּחֲצוֹצְרָה –
וְהָמָה הָרְחוֹב.

וּבָאוּ לַחֲתֻנָּה
נָשִׁים וָטָף,
יֵצְאוּ בַּמְּחוֹלוֹת
וְיִמְחֲאוּ כָּף.

אצל ביאליק, כמו אצל ביאליק, שום דבר לא פשוט. הבית הראשון של השיר מבוסס על הפזמון של שיר יידי עממי (ממש לא צריך ידע ביידיש כדי לזהות את הדמיון)

שמער'ל מיט דעם פידל,
יענ'קל מיט דעם באַס,
שפילט מיר אויף א לידל
אויפ'ן מיט'ן גאַס

נו טוב - ביאליק הוא לא הראשון ולא האחרון שתרגם שירים מיידיש לעברית. זה נכון, אבל חפירה קצת יותר עמוקה מגלה שמדובר בפזמון החוזר של שיר שמתחיל עם עשרה אחים, ובכל בית מאבדים את אחד האחים. הפזמון החוזר מנוגד לתוכן הבתים עצמם, ומדובר כאן בסוג של "הומור שחור". בקיצור, ביאליק לקח פזמון מקאברי משיר יידי והפך אותו לשיר ילדים חביב.

כפי שסיפרתי, העבודה של ארון המשקאות מתקדמת היטב. הנה תמונה של המצב הנוכחי. הארון עדיין איננו מודבק, אבל (כמעט כל) החלקים מחוברים. בחזית הארון רואים שני חלקים - מצז שמאל חלק קבוע, ומצד ימין טמבור (דלת הזזה). בחלק העליון של הארון רואים שני חלקים - מצד שמאל טמבור, ובצד ימין חלק קבוע. הפערים שרואים כרגע בין החלק הקבוע והטמבור ייסגרו בהמשך על ידי כפיסים נוספים.


מה זה בעצם טמבור ? טמבור הוא דלת הזזה שנוסעת בתוך מסילה. בניגוד לדלת הזזה רגילה, הטמבור גמיש ולכן הוא יכול לנסוע בתוך מסילה עקומה שלוקחת אותו אל החלק האחורי של הארון. בדרך זאת מתגברים על החיסרון המרכזי של דלתות הזזה - חסימה תמידית של חלק מן הארון. על מנת להשיג את הגמישות בונים את הטמבור מכפיסי עץ שמודבקים על בד (או עור).

הסוד לטמבור טוב (כזה שנראה טוב ונוסע בצורה חלקה) מורכב משני חלקים:
  1. מסילות מושלמות - על כך ברשומה הבאה.
  2. דלת מושלמת - על כך ברשומה הנוכחית.
דלת מושלמת היא דלת שכפיסי העץ שלה מודבקים אל הבד בצורה צפופה וישרה כך שהם יוצרים מלבן. איך משיגים את התוצאה הרצויה? בונים ג'יג. בונים מסגרת על גבי פלטה, ולתוכה מכניסים את כל הכפיסים (למעשה החלק הצר של הכפיסים - זה שנוסע בתוך המסילה - הוא שנכנס אל המסגרת). מצופפים את הכפיסים באמצעות טריזים (בצד שמאל של התמונה). מכינים את הבד (בצד ימין של התמונה) להדבקה, מורחים דבק (מעט ככל האפשר), מניחים את הבד על הכפיסים, ומהדקים באמצעות פלטה נוספת. שימו לב כי המסגרת נמוכה מהכפיסים, כך שהיא אינה מפריעה להידוק הפלטה.

הנה עוד שתי תמונות להבהרה - בראשונה רואים את הטריזים המהדקים, ובשניה את את הפלטה העליונה מהודקת אל התחתונה באמצעות (הרבה) כליבות.



הכל טוב ויפה, אבל מה הקשר למקהלת נוגנים של ביאליק ? פסי מן השיר יעזור לנו להתחקות אחר מקור המילה טמבור. פסי מנגן בתוף - טמבור או טמבורין. המשמעות המקורית של המילה טמבור (שמקורה, ככל הנראה, פרסי) היא תוף שבנוי מסגרת עגולה עליה מתוח עור. המילה התגלגלה למשמעות של מסגרת עגולה שמחזיקה בד עליו רוקמים. בהמשך המילה שימשה גם כשם לקשת של עמודים שתמכה בתקרה, ומשם התגלגלה למשמעות של דלת הזזה הבנויה מכפיסי עץ (העמודים) שנעים בקשת.

ומי מהקוראים שיודע מדוע החברה הישראלית "טמבור" נקראת כך, מוזמן להאיר את עיני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה